Wpływ artystycznej reprezentacji wizualnej na opakowania czekolady, ciastek i wyrobów cukierniczych

0
91

Konsumenci kupują czekoladę, herbatniki i wyroby cukiernicze w oparciu o szereg czynników innych niż smak żywności. Ponieważ nie zawsze możliwe jest skosztowanie tych smakołyków przed zakupem, artystyczna prezentacja wizualna opakowania odgrywa ważną rolę w zachęcaniu ludzi do zakupu produktów. Czynniki, które wpływają na wyniki testów smakowych to gęstość i oczekiwania cenowe. Oto powody, dla których projektanci opakowań powinni zwracać baczną uwagę na czynniki wpływające na percepcję wzrokową i inne zmysły.

Decyzje projektowe

Głównym powodem, dla którego wygląd opakowania jest tak ważny w początkowej fazie prezentowania konsumentom czekoladek, ciastek i wyrobów cukierniczych https://www.art.sarzynski.com.pl/  jest fakt, że dla wielu osób opakowanie tworzy pierwsze wrażenie o produkcie i interakcji z nim. Pierwsze wrażenie może wywołać emocje, jak większość badaczy dowiedziała się z wywiadów. Projektanci mają kilka zmiennych, z którymi mogą eksperymentować, aby poprawić percepcję, zaczynając od właściwości sensorycznych produktu.

Percepcja wielozmysłowa

Jak wykazały ostatnie badania, warunki wielozmysłowe lub cross-modalne wpływają na to, jak ludzie postrzegają i doświadczają produktów. Intensywność kolorów i kształt opakowania mają znaczenie dla postrzegania intensywności smaku przez osoby świadome wzornictwa. Ludzie dostrzegają powiązania między pojemnikami a ich zawartością. Inne aspekty skojarzeń intermodalnych mogą obejmować zapach, dźwięk, jaki wydaje jedzenie, gdy się w nie wgryza, a także dotyk lub wielkość opakowania.

Pojemniki, takie jak kubki lub tace, mogą tworzyć iluzje percepcji. Według badań tekstura, twardość i temperatura materiałów mogą mieć podobny wpływ. Waga produktu lub miski, w której się znajduje, może być istotna, ale często jest pomijana w badaniach konsumenckich. Badanie przeprowadzone na Uniwersytecie w Oxfordzie wykazało, że kiedy uczestnicy próbowali tego samego jogurtu podanego w miseczkach o różnej wadze, cięższe miseczki sprawiały wrażenie większej gęstości w ustach. Ludzie często opisują gęste jedzenie jako „wypełniające”.

Podsumowanie

Kiedy firmy z branży spożywczej projektują opakowania dla swoich produktów, powinny wziąć pod uwagę kilka czynników związanych z postrzeganiem wielozmysłowym. O ile wizualna prezentacja artystyczna jest niezbędna, aby wpłynąć na postrzeganie smaku, o tyle różne inne elementy mogą mieć wpływ na ogólne postrzeganie żywności (materiał, waga, itp). Należy pamiętać, że każdy człowiek opiera swoją percepcję również częściowo na doświadczeniu i skojarzeniach z innymi zmiennymi, a to jest bardziej osobiste doświadczenie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here